LIVERECENSIONER 2024
INTERVJUER 2024

Liverecension: Bullet – Sweden Rock Festival 2024-06-06

Vad passar inte bättre efter att Journeys förvisso vackra och fantastiska, men också ganska långsamma AOR fått avsluta scehmat på Festival Stage än lite riktigt Heavy Metal? Och framförallt när denna Heavy Metal levereras av de som de senaste 20 åren gjort den som allra bäst, nämligen Alvestasönerna Bullet.

Som skjutna ur en kanon i ett regn av pyroteknik sparkar bandet igång med duon Speed And Attack och Ain’t Enough. Trummisen Gustav hjortsjös taktfasta trumspel sitter som en järnhandske ikväll och tillsammans med eldkastarna får han Ridin High och Rolling Home att lyfta och låta bättre än vad de gjort på länge. Även gitarristen Hampus Klang och sångaren Hell Hofer utstrålar ett lugn och en scenvana som bara ett band med mer än 20 år på nacken kan, och deras stabila grund gör att det relativa nytillskottet Gustav Hector på bas och färskingen på leadgitarr Freddie Johansson kan luta sig tillbaka och fokusera på att leverera på bästa sätt i kioskvältaren Dusk Til Dawn och Turn It Up Loud.

Även om Bullet i sina bästa stunder ikväll, som i ovannämnda duon, Stay Wild samt Highway Pirates, fortfarande är bäst i Sverige på Heavy Metal är det svårt att inte tycka att det saknas något. Setlistan och dess innehåll är inprincip oförändrad sedan 2018, och bandet kör samma grepp med att gå av scenen för att köra playbackintron som man har gjort i över 15 år. Ska Bullet kunna hålla kvar vid sin titel måste de våga att förnya sig och testa nya grepp. Kanonlåtar som Roadking (som spelades på ett gig förra året), Back on The Road eller Full Pull lyser fortfarande med sin frånvaro, låtar som tillhörde de allra bästa i setet när de väl spelades. Det vore extremt synd om Bullet föll i fällan och blev ett band som bara lever på gamla meriter, för när de är som bäst är de fantastiska.

POPULÄRA LIVERECENSIONER