LIVERECENSIONER 2024
INTERVJUER 2024

Liverecension: Swedish Erotica – Sweden Rock Festival 2024-06-06

Hur många är det egentligen som minns Swedish Erotica och hur många är det som tror sig minnas bandet? Jag är rätt säker på att jag inte har några bestående minnen av bandet och då har jag ändå passerat femtio med råge. Däremot så minns jag återsläppet (MTM) av debuten som jag fick äran att recensera på den tiden då jag skrev för Ume Metal (tror jag att sidan hette) och då fick man hem en hel lunta cd-skivor och där var Swedish Erotica med. Mitt minne både då som nu, var att det var någon form av Glam Metal med ganska gapig sång. Intentionerna var säkert goda på den tiden det begav sig men uppenbarligen lyfte det inte och det blev bara ett album. Det kunde ha slutat där, i vissa sfärer så kanske bandet kändes som lite kultiga men jag kan ärligt talat inte komma ihåg någon genom alla år som ens nämnt Swedish Erotica. Döm om min (och troligtvis många andras) förvåning när bandet bokades in till Sweden Rock Festival. Vad var tanken och hur skulle det låta och vad var egentligen syftet med denna comeback?

Med Jamie Borger på trummor (SRF’s mest anlitade då han även spelade med Talisman och Treat) samt Ken Sandin (fd.Alien och numera med Kee Marcello) så var man säker på att det inte skulle låta kattskit. Mats Levén på sång är numera en av landets mest anlitade sångare och dyker upp i både svenska och utländska konstellationer, och även om det lät jäkligt skrikigt i slutet av åttiotalet så skulle skillnaden vara enorm idag.

Det är onekligen svårt att ha några förutfattade meningar om hur det skulle låta live och med bara ett album i bagaget så var man ändå rätt säker på vilka låtar som skulle spelas. Magnus Axx hade samlat trupperna och därmed så hittade publiken dit. Det var väl ingen trängsel utan det var precis sådär lagom mycket för att det skulle bli trivsamt och i förlängningen ett jäkla ös. Levén sjöng skiten ur det gamla materialet som plötsligt lät riktigt bra, och det var nog fler än jag som undrade hur man kunnat missa denna undangömda pärla. Det bjöds på mer eller mindre spännande gästbesök under konserten och det var egentligen överflödigt då bandet levererade på högsta nivå. En fågel viskade i mitt öra om att man bara hade repat tillsammans en enda gång och om det är sant så var det en grym uppvisningen av Swedish Erotica.

Självklart så är det här oerhört svårbedömt, så låt oss bara konstatera att det var en riktigt kul upplevelse och det finns förhoppningar om att det kommer mer material i framtiden. We’re Wild Young and Free sammanfattade ungefär den känsla som infann sig i solskenet denna andra dag på Sweden Rock Festival.

POPULÄRA LIVERECENSIONER